الأحد، 14 مارس 2010

بلاش ترحل...


سألني يوم السفر:مالكِ؟
.
.
بلاش تسأل

سؤالك عمره ما يغيّر

ولا يرجّع شباب تاني

وبترجاك بلاش ترحل

تقول لقمة وعلشانِك

وأقولك ايه .. هقول تاني

في بعادك لا عمر اللقمة هتشبَّع

ولو حتى تغمسها ..دهب أصفر

أو حتى تغرقها ..يا قوت مرمر

ولا دنيتنا مهما تكون حلاوتها

في غربتنا هتسعدنا ونتمتّع

بلاش ترحل

ولو ترحل

هرجع تاني أترجاك يا ريت ترجع

يا ريت ترجعلي وعيالك

وماتقوليش .. بعيش الغربة علشانِك

لا عمر البعد كان لينا هنا وراحة

ولا الصحرا ورملتها تكون واحة

ولا الورد البلاستيك يوم..

تلاقي عطوره فواحة..

وفي الغربة ..بتجمعلي الورود أشكال

وألوان زاهية ... بتفكرها عجباني

داهو بلاستيك ودا صناعي

وبتفكر هجيلك يوم وأقول "تاني"

وباستنى أشوف منك
"وردة من أراضي بلدي"

تكون زاهية ...تشم عطورها.. سبقاها..

بقولك ايه .. بلاش ترحل..

ولو ترحل هرجع تاني أترجاك..

يا ريت ترجع..وأتمتع ..

بعطر الزهرة من ايدك..

وانا ويّاك....
باترجّاك
بلاش ترحل ...!!!!

هناك 6 تعليقات:

Haytham Alsayes يقول...

بجد جميلة ماشاء الله

اسلوبك جميل ياستاذة هبة

بحس فيه بروح الحارة فعلا

الغربة والسفر صعب جدا علي النفس حتي ولو بيجيب ملايين

جميل اوى المقطع دة
في بعادك لا عمر اللقمة هتشبَّع


ولو حتى تغمسها ..دهب أصفر


أو حتى تغرقها ..يا قوت مرمر

بصراحة لي تجربة شخصية مع كذا نموذج في الغربة والسفر فعلا علي رأى المثل الغربة كربة
تحياتي ليكي

radwa يقول...

جميله يارورو اخر حاجه
ماتحرمنياش من كتاباتك دي بئى

عفوا أنا أميرة يقول...

يا حبيبتى ربنا يلم الشمل ويرجع الغايب، كلمها مؤثر جدااا... بس تفتكرى تطبقها سهل؟

هبة النيـــــل يقول...

أستاذ هيثم

ربنا يكرمك والله

طبعا الغربة صعبة ومايحسهاش إلا اللي عاشها

أعتذر عن التأخير في الرد، بس اتشغلت

وذوقك مميز في اختيار المقطع :)

اسعد بك دائما

دمت بكل خير :)

هـبة

هبة النيـــــل يقول...

أوّا

ربنا يكرمك ياارب

دا ايه النور دا :)

حاضر ان شاء الله ربنا يسهل وما تقطعش مني :)

منورة جدا جدا :)

هبة النيـــــل يقول...

الأميرة سلمى

أكيد التطبيق مش سهل

ماهو كلها اختبارات وابتلاءات يا سلمى

أمال هتكون دنيا ازاي

ربنا يراضي قلبك الأبيض دا يا سلمى

:)

حارتنا

حارتنا مليانة جمال....بس يمكن عنينا مش شايفاه...
يابن بلدي حبها علشان تحبك...
ولازم تفرق بين بلدك وبين اللي ماسكينها...

أختك وبنت بلدك

هبـــــــة النيــــل